luni, 20 iulie 2009

Spuf?Poti sa-mi dai un pufulete?

De ceva vreme au aparut niste reclame super retardate, care nu au nicio legatura cu produsul (pufuleti) pe care ar trebui sa-l promoveze. Ceea ce e foarte interesant e faptul ca gradul de retardare e atat de mare incat devine amuzant. Imaginatia creatorului acestor spoturi nu are limite si trebuie sa recunoastem ca este si foarte original. Daca stau bine sa ma gandesc nu am mai vazut reclama la pufuleti (si daca au mai fost reclame la pufuleti, nu-mi amintesc). Deci scopul a fost indeplinit: cu cat e mai neobisnuit, cu atat consumatorii vor tine minte produsul si reclama (cresterea notorietatii brandului). Totusi, acest gen de concept atrage un numar limitat de consumatori.
Eu, cand mananc pufuleti (foarte rar, ce-i drept), ma gandesc la copilarie, am o stare de bucurie pe care nu pot sa mi-o explic. Mi-e greu sa asociez pufuletii cu un cap de caine sau cu un cap de om taiat. Reclama asta imi distruge practic toata imaginea pe care mi-o construisem deja in subconstient. Dar poate nu toata lumea e la fel de melancolica atunci cand vine vorba de pufuleti. Dar chiar si asa imi vine in cap intrebarea:"copilul tau va cere pufuleti dupa ce vede reclama?". Publicul tinta al produsului este format din studenti si tineri; asa se explica umorul sadic, dus la extrem. Tinerii sunt receptivi la acest gen de mesaj? Pana acum nu am fost tentata sa cumpar pufuleti Gusto, reclama este total retardata DAR firma producatoare mi-a ramas in minte.
O alta chestie pe care n-o inteleg este legatura dintre produs si mesaj (Hraneste-ti optimismul!). Am auzit explicatii de gen:"pufuletii sunt un produs generic, ieftin, potrivit pentru perioada de criza pe care o traversam". So, esti sarac, mananci pufuleti Gusto si deja te simti mai bogat...sufleteste. Isn't that retarded? Sunt de acord cu ideea ca pufuletii sunt banali (malai, apa si sare) si ca o reclama la un astfel de produs trebuie sa atraga atentia asupra brandului. Putem face o comparatie intre aceste doua reclame si reclamele la ROMtricolor. In ambele cazuri avem produse cu notorietate in constiinta publica. Mesajul transmis de ROMtricolor este bazat pe ideea intoarcerii in trecut, nostalgie, notorietate dobandita in perioada comunista, in timp ce Gusto transmite un mesaj inovativ, original, bazat pe ideea de criza in prezent. Nu sunt expert sa analizez efectele comerciale ale acestor doua abordari, pot doar sa va spun ca mananc des ROM cel mare.




Niciun comentariu: